Beauty Food - Eet je mooi

Voedingsmiddelen die de huid hydrateren

Dat komkommer voor 96% uit water bestaat, is al lang geen geheim meer. Komkommers zullen je huid goed hydrateren, ze helpen haar om vocht vast te houden en daardoor blijft je huid gezond. Ook tomaten zijn een goede keuze voor wie een mooie huid wil. Tomaten zitten vol lycopeen: een voedingsstof die je huid beschermt tegen de zon, en de bijhorende huidveroudering tegengaat.

GO H20

Je hebt deze tip al honderd keer gehoord, maar het blijft een absolute must: drink voldoende water. Alleen zo blijft je lichaam gehydrateerd en versnel je je stofwisseling. Heb je moeite om die anderhalve liter water per dag op te krijgen? Verdeel je waterfles dan in gelijke delen en duid aan welke hoeveelheid je tegen welk uur gedronken moet hebben.

Voedingsmiddelen die huidontstekingen bestrijden

Belangrijk is dat we voeding binnenkrijgen die rijk is aan antioxidanten. Antioxidanten zijn stoffen die de vrije radicalen verminderen in je lichaam, en vrije radicalen zijn dan weer agressieve stoffen die schade aanbrengen in je lijf. Antioxidanten gaan die beschadigingen tegen, en ze proberen ziektes als kanker te voorkomen.

Eén van de krachtigste antioxidanten die er bestaat, is polyfenol. Deze stof werkt ontstekingsremmend en gaat hartaandoeningen en kanker tegen. Groene thee bevat ontzettend veel polyfenol: elke ochtend van het goedje drinken zal je gezondheid en huid ten goede komen. Ook bessen, zoals bosbessen, aardbeien, frambozen en bramen bevatten veel polyfenol.

Honing is goed voor je huid. Het vermindert vrije radicalen in je lichaam, waardoor je huid soepeler zal aanvoelen. Honing zal er ook voor zorgen dat je huid mooi glad blijft. Manuka Honing is de beste keuze voor een stralende en gezonde huid.

Omega 3-vetzuren zijn onverzadigde vetzuren die je beschermen tegen hart-en vaatziekten. Daarnaast verminderen omega 3-vetzuren huidaandoeningen zoals rosacea en eczeem (die respectievelijk roodheid en droge plekken veroorzaken). Onder andere zalm en walnoten bevatten veel omega 3-vetzuren.

 

Zoete aardappelen zijn een bron van bèta-caroteen. Bèta-caroteen wordt in ons lichaam omgezet in vitamine A, en vitamine A zorgt dan weer voor gezonde botten, tanden en een gezonde huid.

Vermijd deze boosdoeners

Uiteraard kan een dessertje van tijd tot tijd, maar probeer suiker zoveel mogelijk te vermijden. Het is vijand nummer één van een jeugdige huid. Het collageen in je huid wordt namelijk afgebroken, wat haar elasticiteit verminderd. Lees: rimpels.

De feestbeesten onder ons zullen het niet graag horen, maar alcohol is net als suiker nefast voor je huid. Het droogt je huid uit en brengt toxines in je lichaam. Probeer je daarom te beperken tot een glas per dag en compenseer door veel water te drinken.’

PROBIOTICA

Het is niet zo’n sexy onderwerp, maar een goede darmwerking is essentieel voor een zuivere huid. Je houdt je buik én je huid blij door voldoende probiotica te eten. Dit zijn goede bacteriën die je onder meer vindt in kefir, zuurkool, gefermenteerde groenten, kombucha en yoghurt.

Wil je meer weten over de synthese tussen voeding en je huid? Download gratis mijn ebook “Waarom je zomaar last kunt krijgen van je huid door voeding?”